1984 - George Orwell

07:18

1984

 George Orwell

 Özgün Adı:  1984
Çevirmen: Celal Üster
Yayınevi : Can Yayınları
▽   Uçan Balık   ▲



KONUSU
İngiliz yazar George Orwell’in 1949 yılında yayımlanan ve kısa sürede kült mertebesine erişmiş eseri 1984, 1949 yılında yayımlanmıştır. Distopya türünde bir roman olan 1984, “Büyük Birader”, “Düşünce Polisi”, “101 Numaralı Oda”, “2+2=5” gibi çeşitli terminolojileri ve kavramları günümüz lugâtına dahil etmiştir. George Orwell kitapları arasında en çok bilinen eserdir.
Romanın adı “Avrupa’daki Son Adam” ismiyle yayımlanmak istenmiştir fakat Orwell’ın yayıncısı başarılı bir pazarlama stratejisiyle kitabın adını Bin Dokuz Yüz Seksen Dört olarak değiştirmiştir.
Roman, II. Dünya Savaşı’ndan sonra oluşan totaliter rejimlere ağır bir eleştiri niteliğindedir ve romandaki alegoriler ve semboller bu totaliter devletleri işaret etmektedir.
SAVAŞ BARIŞTIR
ÖZGÜRLÜK KÖLELİKTİR
CAHİLLİK ÖZGÜRLÜKTÜR
HAKKINDA
     Ne zaman bir distopya okusak canımızın yanacağını biliyorduk. Çünkü biz ütopyaların insanıydık. Dünyanın bir gün ne kadar yaşanabilir ve özgürlükle kuşatılmış olacağının hayallerini kurardık her zaman. Belki de kendimizi kandırıyorduk. Ütopyalarımız ile avunuyorduk. 
     Bu öyle bir kitap ki okurken kendimizi kurgunun içindeki gerçeklikte, dünyanın sonunda, bir kıyamet senaryosunu yaşarken buluyoruz. Ama bu kıyamet kaostan öte bir düzen içeriyor. Kıyameti, cennetin kapılarını aralamış gibi tutkuyla karşılıyorsunuz. Bunu yapan kesinlikle bizler değiliz sayın okuyucu bunu yapanlar Okyanusya vatandaşları...
      Gerçekler bir bir yüzümüze vuruluyor. Koltuk sevdasının ötesinde bir güç daha da güçlü olmak istiyor. Her anınız izleniyor, düşünme yetiniz elinizden alınıyor, her geçen gün kelime hazneniz küçülüyor, sözcükler yok ediliyor, tarih denetim altına alınıyor,  hayattaki tek amacınız, tutkunuz, hüznünüz ve mutluluğunuz "Parti" haline getiriliyor. Aşk yasak! Tutku yasak! Bağlanmak yasak! Her şey kötü her şey yasak! Tabi tüm bu duyguları partiye karşı beslemiyorsanız.
     Evet. Her şey denetim altında. Tarih denetim altında. Zaman denetim altında. Çünkü; "Geçmişi denetim altında tutan, geleceği de denetim altında tutar; şimdiyi denetim altında tutan, geçmişi de denetim altında tutar." Her şeyin denetim altında tutulduğu bu kabustan bir gün Winston uyanır. Bu kabustan uyanmayı düşünmenin bile yasak olduğu bir dünyada ne pahasına olursa olsun kabustan uyanan, geçmişi ve şimdiyi bilen, gerçekleri hatırlayan, aşık olan, tutkuyla sevişen Winston kendi ütopyasının hayallerini kurar. Bize de bu kitabı okuyup Winston'ın kaderine tanıklık edip, rüyasına kavuşacak mı yoksa içinde bulunduğu kabusun bir parçası mı olacak öğrenmek kalır. 

You Might Also Like

2 yorum

  1. Sınava hazırlanırken okuduğum bir kitaptı. Doğrusunu söylemek gerekirse sıkıldığım ve yarım bıraktığım bir kitap. Hayvan Çiftliği daha çok hoşuma gitmişti lakin belki de sakin kafayla okuyunca seveceğim bir kitaptır. Elinize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabın karamsarlığından dolayı bazen bende devam edemeyip bırakıyordum. Yazanların gerçekte olabileceği fikri beni öldürüyordu çünkü. Sınav stresiyle birlikte sizi daha da yormuştur. Eminim seveceksinizdir. Yüreğinize sağlık :)

      Sil

Bumerang - Yazarkafe